Gyermekvédelem a mindennapokban

A gyermekvédelem jogi-, és szolgáltatói oldala. Problémák, eredmények, ötletek.

Utolsó kommentek

Friss topikok

Linkblog

Egy cikk margójára - avagy Váradi Balázs és a gyermekvédelem

2009.05.13. 16:10 egymilliomod

Egy kis recenzió.

Váradi Balázs: Csak semmi politika! című írása a Magyar Narancs XXI. évfolyamának 19. számában (2009. május 7.) az egotrip rovatban jelent meg, amelyben szépen megmutatta, hogy semmit sem ért a gyermekvédelemhez.
 
Az írás a 2009 márciusában benyújtott, a gyermekvédelmi és egyes szociális tárgyú törvények módosításáról, vagyis 2 módosító paragrafusról szól. (Bár nem tudom mikor írta a publikációt, de az biztos, hogy 2009. május 11-én lezárták a vitát a törvényjavaslatról, és az a végső szavazásra vár.)
A két érintett paragrafus arról szól, hogy - ha elfogadják - a jegyző kérésére a gyermekjóléti szolgálat családgondozója (és nem gyermekvédelmi szolgálat, ahogyan a féltudású szerző írja) a jegyző kérésére elkészíti a családi pótlék természetbeni formában történő nyújtásához kapcsolódó pénzfelhasználási tervet, ez előtt a gyámhatóság pediglen javaslatot kér a családi pótlék természetbeni formában történő nyújtására. (Javaslat à pénzfelhasználási terv.)
 
Meg kell említenem, hogy a szerző már az ötödik mondatában lecigánygyerekezi (purdé) az összes érintett gyermeket, és még megpróbált vicceskedve valami politikai vonalat is ráhúzni a kezdeményezésre. De erre még visszatérek.
 
A publicista szerint, a természetbeni juttatás az azt jeleni, hogy a szociális gondozó (kicsit keveri a szociális szférát a gyermekvédelemmel, de sebaj) pl. parizert visz a vegetáriánusnak, valamint tejet a laktózérzékeny gyereknek. Aztán még olyant is ír V. B., hogy az élelmiszereket majd drágább boltokban fogja levásárolni az érintett, meg hogy majd az élelmiszer utalvánnyal visszaélnek az emberek. Ebben mondjuk van valami. V. B. úgy gondolja, hogy a gyermekvédelmi munkatárs (én inkább maradok a családgondozó kifejezésnél) majd az összes munkaidejében a pótlékparizer-tranzakciókat fogja ellenőrizni és adminisztrálni. A hatodik pontban azt mondja, hogy a szülőknek megalázó lesz, ha a majd hivatal mondja meg nekik, hogy mi is jó a gyereknek.
Szerinte közgazdasági és gyermekvédelmi szakmai érv nem szól a javaslat mellett, politikai viszont igen.
 
Nos, kedves vicceskedő publicista, ezzel nagyon melléfogtál. Miért is? Mert ezek a jogszabálytervezetek igenis megjárták a szakmai utat, és nagyon sok észrevétel, kiegészítés, és érv született a javaslattal kapcsolatban. Éppen ezért is maradt benne az előterjesztett irományban.
 
Kezdem a parizer- és tejvásárlással, valamint annak ellenőrzésével. A szerző szerint a természetbeni ellátás abból áll, hogy élelmiszert vesz a gyereknek a családgondozó. Ki kell, hogy ábrándítsam. A javaslat lényege pontosan az, hogy a gyermek szükségleteit veszi alapul akkor, amikor azt mondja, hogy a családgondozó javaslatot készít a családi pótlék természetbeni formában nyújtásának, valamint ennek elérése érdekében pénzfelhasználási tervet készít. Itt én elsősorban a természetbeni ellátásokra támaszkodnék, amiolyan támogatás, amellyel a gyermeket alapvető szükségleteinek kielégítésében az állam (önkormányzat) anyagi javak biztosításával, szolgáltatások kifizetésével és nyújtásával segíti. Vagyis sehol sem jelenik meg az, hogy parizert vesz a családgondozó az ellátásban részesülőnek.
A jegyzői gyámhatóság pedig határozatba foglalva kötelezővé teszi a juttatás ilyen vagy olyan formájú felhasználását.
 
Megemlítem, hogy a jogszabály eddig is lehetőséget adott, hogy különböző intézmények és hatóságok kezdeményezzék más támogatásokat (gyermekvédelmi támogatás) természetbeni juttatását, de kétlem, hogy ezt a szerző tudná. Az önkormányzat képviselő-testületének (szociális bizottságnak) szintén van lehetősége támogatások természetben történő nyújtására.
Ebben az esetben a családi pótlék került terítékre, aminek felhasználásában ki más lenne autentikusabb személy, mint az a családgondozó, aki rendszeresen tartja a családdal a kapcsolatot. Ők látják, hogy mi a gond a családban. Más szavakkal. A gyermek nevelésére kapott pénz minden másra történő elköltése a családban történő diszfunkciókat is jelentheti. Nem feltétlen azt, hogy szándékosan elkölti a szülő a pénzt. Itt két különböző dolog van. Az egyik a szándékos veszélyeztetés, vétség, amikor a szülő tudatosan másra költi el a pénzt. A másik pedig valamilyen diszfunkció a családban, az életvitelben, hiszen sosem tanulta meg a gyám, hogy hogyan is kell beosztani egy hónapra a pénzt.
 
A második bekezdésben említett politikai vonulat. A publicista szerint a kisebbségi kormány szándékosan olyan javaslatot nyújtott be, amit majd az ellenzék is támogatni fog, mert a Parlamenti patkókban polgármesterek is ülnek, és majd ezáltal új hatalomra tesznek szert a polgárok felett. Elnézést kérek, de ekkora baromságot régen hallottam már. Egy államigazgatási ügybe semmi, de semmi beleszólása nincsen a polgármesternek, itt az adott feltételek mellett a jegyző dönt a gyermekjóléti szolgálat javaslata alapján. (A szerző még ír pár sort a cigányellenességről meg a Jobbikról, de az egész zagyvaság, és amúgy sem szeretnék itt politikai vitát folytatni.) Ja, igen. A javaslat részletes vitára bocsátását 200 igennel, 157 nemmel, és 1 tartózkodással elfogadta az Országgyűlés. Vajon kik szavaztak nemmel, kedves V.B.?
 
Egyébként véleményem szerint mindenképpen jó a kezdeményezés ami a javaslatban van, hiszen a családi pótlék a gyerek szükségleteinek kielégítésért van, és nem azért, hogy azt a szülő önző módon saját magára használja fel. És nem kétlem, hogy plusz feladatot fog róni a gyermekjóléti szolgálat családgondozóira.
 
Váradi Balázst pedig ezúton kérem, hogy soha többet ne írjon a gyermekvédelemről, főleg akkor, ha fogalma sincsen az egészről.
 
A tervezet ide kattintva elolvasható.

6 komment

Címkék: vélemény jogszabály recenzió

A bejegyzés trackback címe:

https://gyermekvedo.blog.hu/api/trackback/id/tr231119480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

varadi_balazs 2009.09.11. 00:54:39

Csak most találtam ezt a blogbejegyzést, elnézést. Ha felhívta volna rá a figyelmemet a tisztelt szerző, örömmel megválaszoltam volna hamarabb is tételesen kritikáira.

1 a javaslat politikai motiváltsága mellett egy sor érvet hozok fel, amelyeket kritikájában nem cáfol. Ehelyett zagyvaságnak hívja, amivel nem kiván foglalkozni. Hja, úgy könnyű. Ön (hadd ne fogadjam el a kritikába foglalt tegezést) szerint Magyarországon a törvények elfogadását általában sem motiválja politika vagy a (költségvetési forrásokat, romákat, önkormányzatokat is érintő) gyermekvédelmi törvények képeznek olyan boldog szigetet, amelyen csak a jobbítás szándéka számít, semmi más ? Bár gyermekvédelmi szakember valóban nem vagyok, és a cikk gondolatmenetének enélkül is meg kell állnia, azt azért felemlíteném, hogy bár PhD-m közgazdaságtanból van csak, politikatudományt több egyetemen is tanítottam, rövid államigazgatási pályám során képviselőkből és miniszterekből-államtitkárokból többet is láttam-hallottam testközelből, mint az mentálhigiénésen ajánlható, tehát amikor politikai motivációkról beszélek, tudom, miről írok.

2 valóban nem vagyok gyermekvédelmi szakember, nem is állítottam, hogy az lennék, ezért lehet, hogy terminológiailag itt-ott pontatlan voltam, elnézést. Ezért is küldtem el cikkemet szociálpolitikus és egy esélyegyenlőséggel az államigazgatásban foglalkozó kollégának lektorálásra, akik azt, mint publicisztikát rendben levőnek találták. Mindenesetre a felsorolt terminológiai kritikák nekem nem tűnnek súlyosnak. Önnek igen?

3 A tervezethez a minisztérium nem mellékelt hatástanulmányt. Ez tény. Hogy kikkel konzultált (lehet, hogy Ön is közöttük volt, ezért ilyen felháborodott) és hogy azok nélkül a konzultációk nélkül milyen esetleg még rémesebb förmedvény jött volna ki, nem is szeretném elképzelni, és, őszintén szólva, nem is érdekel.

4 A publicisztika sajátos műfaj, könnyű rosszindulatúan félreértelmezni a lényegéből fakadóan vázlatos, láttatónak szánt fordulatokat. Azt a fő állításomat, hogy minden arra mutat, ezt a javaslatot a jegyzők és polgármesterek a szociálisan rászorultak között túlreprezentált romák megregulázására fogják használni, nem cáfolja a szerző. Az, hogy purdékra hivatkoztam, éppen azt célozza, az olvasó lássa, kik is járnak a javaslat mögött álló politikusok fejében.

5 "a családi pótlék került terítékre, aminek felhasználásában ki más lenne autentikusabb személy, mint az a családgondozó, aki rendszeresen tartja a családdal a kapcsolatot." írja ön. Hát a szülők, írom én, megengedve, ahogy erre a törvény ismeretében utalok is, hogy súlyos esetben gyámügyi lépések közé természetesen, most is beletartozik a természetbeli ellátás eszköze is.

6 nem értem, hogy az Ön által is beidézett 'anyagi javak biztosítására' miért nem jó példa (a nagyközönségnek szól a cikk) a parizer?

Összegezve, a kritikája olvastán arra jutottam, zsigeri ellenérzése miatt nem is kívánja követni a cikk politikai gondolatmenetét, hanem a kákán is csomót keres.

De hadd ítélje meg mindezt az olvasó, ezért belinkelném magát a Magyar Narancs "csak semmi politika" c. sorozatában megjelent publicisztikát, ha már a szerző nem tette meg: www.magyarnarancs.hu/index.php?gcPage=/public/hirek/hir.php&id=18956

A gyermekvédelemmel foglalkozók áldozatos munkája iránti minden iróniától mentes

üdvözlettel,

Váradi Balázs

egymilliomod · http://gyermekvedo.blog.hu 2009.09.12. 09:47:25

Tiszteletem!

Visszafelé haladnék, ha nem baj.

Az írás online változatát belinkeltem volna, amennyiben az újság honlapján az elérhető lett volna már a megjelenés pillanatában. Egyébként pedig leírtam, hogy hol található a publikáció.

6. A parizer csak részben jó példa, hiszen ha máshol nem, az iskolában, óvodában az érintett gyermekek ingyenes/kedvezményezett gyermekétkeztetésben részesülnek. Én inkább olyan példát látok magam előtt, hogy a családi pótlék felét (mert ennyit lehet kötelezni) a szülőnek a buszbérletre, az évszaknak megfelelő cipőre, ruházatra, vagy esetleg tanszerre kell elköltenie.

5. Igen, a szülő. De mint írtam is, nagyon sok olyan család van, ahol nem tanulták meg a pénz felhasználásának, elköltésének módját. Vagyis valamilyen külső segítség által meg lehet az embereket tanítani, hogy miként is költség el az anyagi forrásukat. Gondolom Ön is - velem egyetemben - olyan családban nőtt fel, ahol ezeket a modelleket átvettük a szülőktől, vagyis jó példával álltak előttünk. De ha ők sem tudtak volna bánni a pénzzel, akkor elképzelhetően mi is bajban lennénk most. Az egyébként egy másik kérdés, hogy mennyire szólhatunk bele egy család életébe. A gyermek szempontjából nézve szerintem ez a megoldás megfelelő.

4. Nem a polgármester az érintett ebben az ügyben, hanem a jegyző. A jegyzőnek le van írva, hogy mit kell megtennie jogszabály szerint. Nem önkormányzati hatáskör a családi pótlékra vonatkozó "feladat".
Nem hinném, hogy megregulázásról lenne szó, bár az tény hogy a kisebbség nagy mértékben érintett az ügyben. Nem a családot büntetik, hanem a gyerek érdekeit állítják előtérbe akkor, amikor a családi pótlék felét kötelezően - pénzfelhasználási terv útján - a gyermekre költik. Kvázi részben kielégítik az igényeit. És ismétlem, a gyermek jogait nézve.

3. A hivatalos utat szerencsére megjárta a tervezet.

1-2. Biztosan megvan benne a politikai vonulat is, de én inkább a juttatások hatásosságát nézem. Nyilván valaki kitalálta ezt (és itt megjegyezném, hogy a mai kormány éppen abba az irányba megy el, hogy a támogatásokat célzottabbá és hatásosabbá tegye, aminek már itt volt az ideje), és a minisztérium és háttérintézményei elkészítették a benyújtott, majd elfogadott jogszabályt.
Ha ebben a vonulatban nézzük (költségvetés), akkor bizony van benne politika, de én továbbra is más perspektívából látom a dolgokat. Mint már írtam, ez a gyermekek érdeke, és nem romákkal kapcsolatos gondolkozás.
Engem azért zavar, ha egy publikációban nem a megfelelő terminusokat használják, de ez már lehet, hogy az én problémám.

A tegezésért akkor elnézést kérek. Köszönöm a hozzászólását, ha lenne még kérdés, akkor állok rendelkezésére. További jó munkát kívánok.

Tisztelettel: egymilliomod

varadi_balazs 2009.09.12. 11:19:49

Kedves egymilliomod!

Tegezés-magázás: semmi gond, az internet ilyen műfaj, az ember hajlamos élesen fogalmazni.

A többi ponttal kapcsolatban most nem bocsátkozom további polémiába, egyrészt, mert nem állnak az álláspontjaink olyan távol, másrészt, mert a tovább is fennálló véleménykülönbségek (pl., hogy pont, ahol az etnikai feszültségek fellángolnak, mennyire lehet a jegyzőt a törvény szolgájának és mennyire a polgármester beosztottjának tekinteni) vizsgálatok híján inkább hozzáállás, egyéni tapasztalat mint tények kérdésének tekinthetők.

Egyet azért kiemelnék, mert azt hiszem, félreértésről lehet szó: én nem a szokásos korporatív elven nyugvó szakmai konzultációkat hiánylom, hanem a jogalkotási törvény által előírt, az egész államigazgatás által folyamatosan elszabotált hatástanulmányokat.

Üdvözlettel,

Váradi Balázs

egymilliomod · http://gyermekvedo.blog.hu 2009.09.12. 12:23:30

Rendben, köszönöm szépen.

Egye gondolat még:
"képviselőkből és miniszterekből-államtitkárokból többet is láttam-hallottam testközelből, mint az mentálhigiénésen ajánlható"

Igen. Erre nem is lehet mit mondani :)

Üdvözlettel: egymilliomod

egymilliomod · http://gyermekvedo.blog.hu 2009.09.12. 19:42:24

Plusz egy gondolat, ha szabad.

Most kerestem rá Önre az interneten. Nem ismertem előző munkásságát, és most látom, hogy megjárta a Gyurcsány-kormányt főtanácsadóként. A fenti írás és a hozzászólás is ezen dolgok ismeretének hiányában készültek. Nem tudom, hogy volt-e ilyen gondolata, de nem ezért nem foglalkoztam a politikai részével az írásnak. Csak próbálom kerülni a politikai vonulatot, amennyire lehet.

Üdvözlettel: egymilliomod

varadi_balazs 2009.10.01. 17:10:00

Sajnos, a politikai vonulatot ilyen kérdésekben gyakran nem nagyon lehet elkerülni. Az én megközelítésem, és a Narancsban publikált többi cikkemet is ez motiválja épp, az, hogy a demokratikus politika tökéletlen mechanizmusait megérteni érdemes, nem elfordulni tőlük, mint ördögtől való szennyes praktikáktól, ha a világot magunk körül nem csak egyéni, hanem közösségi szinten is javítani kívánjuk. Vagy csak kommentálni akár. (vagy foglalkozzunk saját kertünkkel, mint Voltaire Candide-ja bölcsen javasolja :-) .)

Természetesen vannak olyan ügyek is, melyek pusztán szakmai szempontból a politikátol teljesen eltekintve is javíthatóak. Csak hát nem sok :-(, és a szociális szférával kapcsolatos törvényi szintű szabályozásnak pont az a része, amiről szó van, nem tartozik ide.

Üdvözlettel,
süti beállítások módosítása